Vedtægter

Vedtægter for STIF Salbrovad

Sandager/Salbrovad Turup Idrætsforening


§1

Foreningens navn er STIF Salbrovad, som er stiftet d. 01.07.2012 ved en sammenlægning af en række foreninger omkring Salbrovadhallen og boldbanerne på Kærvangen i Turup.

Foreningens hjemsted er Assens Kommune.

§2

Foreningens formål er at samle børn, unge og voksne. At give dem de bedste rammer, hvori de kan deltage i de idrætsaktiviteter, der udbydes af foreningen.

Fremme deres lyst til at tage ansvar for andres og eget liv. Og deltage aktivt og engageret i samfunds- og foreningslivet.


§3

Foreningen er medlem af DGI, DIF og de specialforbund, der er relevante for vores forenings aktiviteter.

STIF Salbrovad er godkendt efter folkeoplysningsloven i Assens Kommune og opført i kommunens foreningsregister.


§4

Enhver som vil dyrke idræt, være frivillig træner/hjælper/leder i foreningen kan blive medlem, såfremt man efterkommer foreningens love.

Indmeldingen sker ved indbetaling af et medlemsgebyr eller medlemskontingent.

Som støttemedlem optages alle, som indbetaler almindeligt medlemsgebyr.

Støttemedlemmer optages for 1 år ad gangen.

Det forventes at medlemmerne tager del i foreningens aktiviteter og opgaver, og at de repræsenterer foreningen på værdig vis.

Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, som efter bestyrelsens skøn bevidst modarbejder foreningens vedtagelser eller dennes vedtægter.

Et ekskluderet medlem kan få sin sag prøvet ved førstkommende årsmøde.

Nægtes man optagelse i foreningen, kan det indbringes for en generalforsamling.

Foreningen er ikke forsikret mod uheld, som sker i forbindelse med idræt.


§5

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, og afholdes hvert år i marts måned.

Til at varetage opgaver og lede foreningen, vælger medlemmerne en bestyrelse.

Indkaldelse til generalforsamlingen sker med mindst 8 dages varsel via foreningens hjemmeside samt opslag i lokalområdet, og er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.

Generalforsamlingens dagsorden skal som minimum indeholde følgende:


  1. Valg af dirigent

  2. Bestyrelsens beretning

  3. Kassereren aflægger regnskab

  4. Valg af bestyrelse samt suppleanter jf. §6

  5. Valg af bilagskontrollører og bilagskontrollørsuppleanter

  6. Indkomne forslag

  7. Evt.


Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 5 dage før

Stemmeret for alle medlemmer over 16 år. For børn under 16 år kan en forælder eller værge overtage stemmeretten.

Stemmeafgivning kan kun ske ved personligt fremmøde.

Alle medlemmer, der er fyldt 18 år, er valgbare til bestyrelsen.

Afgørelse træffes ved håndsoprækning. Ved personvalg dog skriftlig afstemning, hvis bare en af deltagerne ønsker dette. Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er det formandens stemme, der tæller.

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen ønsker dette, eller når mindst 15 medlemmer ønsker det.

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter bestyrelsen har fået meddelelse herom. Der indkaldes som ved ordinær generalforsamling.


§6

Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer. Valg af bestyrelse samt suppleanter vælges som følger:


  • Ulige år: 3-4 bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant

  • Lige år: 2-3 bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant


Bestyrelsen vælger selv sin formand, næstformand, og kasserer. Formanden indkalder til bestyrelsesmøder med mindst 5 dages varsel, og så ofte han/hun finder det nødvendigt, eller når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker det. I formandens fravær indtræder næstformanden i dennes sted.

Bestyrelsen fører protokol over møder, generalforsamlinger etc. Foreningens regnskabsår er fra d. 1. januar til d. 31. december. Kassereren fører regnskab under bestyrelsens ansvar. Det tilstræbes, at indtægter og udgifter harmonerer, og at foreningen ikke ligger inde med en større kapital, med mindre den er øremærket til særlige formål, som kommer medlemmerne til gavn. Foreningen hæfter udelukkende med sin formue for sine forpligtelser.

Medlemmerne hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser, og kan ikke gøre krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte.

Referater fra bestyrelsesmøderne sendes til bestyrelsen og til idrætsudvalgsmedlemmer hvis det ønskes.

Der kan til hver idrætsgren nedsættes et idrætsudvalg på minimum 3 medlemmer. Disse medlemmer godkendes af bestyrelsen. Bestyrelsen vælger et/flere medlem/mer af bestyrelsen, der er kontaktperson for det enkelte idrætsudvalg.

Som udgangspunkt afholdes der fællesmøder for bestyrelse og idrætsudvalgene i marts og august.

Ændringer til foreningens vedtægter kan ske ved almindelig stemmeflertal af fremmødte medlemmer ved generalforsamlingen. Forslag til vedtægtsændringer skal fremlægges sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Evt. ændringsforslag skal være formanden i hænde senest 1. februar.

I tilfælde af foreningens ophør, tilfalder dens ejendele og midler til lignende formål efter bestyrelsens skøn. Foreningen kan kun opløses ved 2 på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger med mindst 14 dages mellemrum, og kun såfremt ⅔ af de fremmødte medlemmer stemmer for.


§7

Der er bestyrelsens interesse at sørge for at foreningen består. Den styrer og leder foreningen samt tager sig af de overordnede områder. Bestyrelsen skal have den størrelse, som svarer til de opgaver der skal løses. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af medlemsgebyr og medlemskontingent.

Den daglige “drift” af de forskellige idrætsområder varetages af de enkelte idrætsudvalg iflg. forretningsordenen. Forretningsordenen for de enkelte idrætsudvalg udarbejdes i samarbejde med bestyrelsen. Kun bestyrelsen kan foretage ændringer i forretningsordenen.


§8

2 medlemmer af bestyrelsen, hvoraf den ene skal være formanden, har foreningens fuldmagt, og kan på foreningens vegne indgå og underskrive aftaler i overensstemmelse med foreningens vedtagelser.

Bestyrelsen kan tillade enkelte medlemmers mulighed for indkøb op til 500 kr. uden forudgående behandling i bestyrelsen.


§9

Nærværende vedtægter kan kun ændres på den ordinære generalforsamling, såfremt der er flertal for det blandt de fremmødte, og at ændringsforslaget er fremsendt rettidigt.



Således vedtaget d. 19.03.2023